Aleš Loprais je vítězem Silk Way Rally 2011
Vítězství Aleše Lopraise bylo potvrzeno nočním projednáním protestu týmu Kamaz proti penalizaci Kabirova. Odpolední ceremoniál v Krasné Poljaně u Soči pak dal úspěšné Silk Way Rally definitivní tečku.
Penalizace ve výši 1 hodina byla posádce Kabirov, Mokjejev, Tanin udělena za překročení rychlosti po opuštění bivaku ve Stavropolu. Rychlost je kontrolována komisaři pomocí přístroje GPS po dojezdu etapy při příjezdu do bivaku. Záznam o překročení rychlosti byl natolik evidentní, že jej francouzští pořadatelé nemohli ignorovat. Celý incident je navíc pikantně zakomponován do průběhu 6. etapy, která, jak známo Alešovi nevyšla po drobných technických problémech podle představ. Kabirov do ní nastupoval s náskokem 52 minut, kterým si byl jistý, a tato jistota se umocnila poté, co předjel odstavený Alešův kamion, na němž Milan Holáň prováděl provizorní opravu centrálního dohušťování. S vědomím, že nejbližší soupeř je v pořadí daleko a ještě má technický problém, strávil Kabirov nějaký čas u zapadlého BMW Alexandra Mironěnka a pomáhal mu na pevný podklad. Do cíle už nespěchal jako v jiné dny a dojel v pohodě za hranicí první desítky s pohodlnou ztrátou 16 minut na vítězného Ajrata Mardějeva. Netušil, že přístroje jeho vozu zaznamenaly rychlostní prohřešek z ranního Stavropolu. Je pikantní, že právě oněch 16 minut mu na Aleše zbývalo po udělené penalizaci.
Vítězství Aleše Lopraise bylo potvrzeno nočním projednáním protestu týmu Kamaz proti penalizaci Kabirova. Odpolední ceremoniál v Krasné Poljaně u Soči pak dal úspěšné Silk Way Rally definitivní tečku.
Penalizace ve výši 1 hodina byla posádce Kabirov, Mokjejev, Tanin udělena za překročení rychlosti po opuštění bivaku ve Stavropolu. Rychlost je kontrolována komisaři pomocí přístroje GPS po dojezdu etapy při příjezdu do bivaku. Záznam o překročení rychlosti byl natolik evidentní, že jej francouzští pořadatelé nemohli ignorovat. Celý incident je navíc pikantně zakomponován do průběhu 6. etapy, která, jak známo Alešovi nevyšla po drobných technických problémech podle představ. Kabirov do ní nastupoval s náskokem 52 minut, kterým si byl jistý, a tato jistota se umocnila poté, co předjel odstavený Alešův kamion, na němž Milan Holáň prováděl provizorní opravu centrálního dohušťování. S vědomím, že nejbližší soupeř je v pořadí daleko a ještě má technický problém, strávil Kabirov nějaký čas u zapadlého BMW Alexandra Mironěnka a pomáhal mu na pevný podklad. Do cíle už nespěchal jako v jiné dny a dojel v pohodě za hranicí první desítky s pohodlnou ztrátou 16 minut na vítězného Ajrata Mardějeva. Netušil, že přístroje jeho vozu zaznamenaly rychlostní prohřešek z ranního Stavropolu. Je pikantní, že právě oněch 16 minut mu na Aleše zbývalo po udělené penalizaci.
Aleš Loprais vstoupil do světa maratónských soutěží ještě dříve, než vůbec začal závodit. Po boku svého te Milana realizačně připravoval účast Loprais Teamu i v minulých letech a poprvé si sedl vedle svého strýce Karla jako navigátor v roce 2006, kdy absolvoval ještě Orpi Rally Maroc. Už při své první účasti na Dakaru obsadil 3. místo, které je dosud nejlepším výsledkem českého kamionu na Dakaru v posledních letech. o rk později obsadil ještě 3. místo v Central Europe Rally a v roce 2009 byl třetí v Silk Way Rally, v níž vloni skončil čtvrtý.
Druhá posádka týmu, nazvaná Bonver Dakar Team a vedená Tomášem Vrátným nakonec skončila při premiérové účasti na 19. místě a ověřila si, jak tvrdý je dnešní dakarský chlebíček v kategorii kamionů. Dosáhla však až do finiše, a splnila tak svůj hlavní cíl.
Jiří Vintr
Pódiové foto: Petr Podroužek
Konečné výsledky Silk way Rally 2011:
Poř. |
Číslo |
Posádka |
Země |
Vůz |
Čas |
1. |
301 |
Aleš Loprais, Milan Holáň, Vojtěch Štajf |
CZ |
Tatra Jamal 4x4 |
32:23:15 |
2. |
305 |
Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin |
RUS |
Kamaz 4326 |
+0:16:41 |
3. |
318 |
Andrej Karginov, Vjačeslav Mizjukajev, Igor Děvjatkin |
RUS |
Kamaz 4326 |
+0:38:36 |
4. |
303 |
Hans Stacey, Marc Willemsen, Bernard der Kinderen |
NL/B |
Iveco Trakker 4x4 |
+1:02:30 |
5. |
307 |
Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Mirnyj |
RUS |
Kamaz 4326 |
+2:07:09 |
6. |
302 |
Franz Echter, Detlef Ruf, Christoph Echter |
D |
MAN TGA 18.480 |
+2:07:52 |
7. |
304 |
Wuf Van Ginkel, Marc Wams, Gerard Van Veenendaal |
NL |
Ginaf X2222 SP |
+2:12:55 |
8. |
314 |
Ilgizar Mardějev, Jevgenij Jakovlev, Dmitrij Sotnikov |
RUS |
Kamaz 4326 |
+3:34:17 |
9. |
311 |
Joseph Adua, Marco Ferran, Marc Torres |
F/E |
Iveco Trakker 4x4 |
+4:08:07 |
10. |
315 |
Matthias Behringer, Hugo Kupper, Michael Karg |
D |
MAN TGA 18.480 |
+4:21:58 |
19 |
319 |
Tomáš Vrátný, Petr Almáši, Radim Pustějovský |
CZ |
Tatra 815 4x4 |
+11:14:42 |